کابینت پلی گلاس و ویژگی های آن تفاوت کابینت هایگلاس و پلی گلاس

می توان گفت که آشپزخانه مهم‌ترین قسمت هر خانه ای محسوب می شود و به همین جهت نحوه ی طراحی داخلی آن از اهمیت زیادی برخوردار است. از آن‌جا که آشپزخانه های امروزی غالبا یک طرف باز یا به بیانی دیگر اوپن هستند، درون آن‌ها به راحتی دیده میشود و به همین دلیل طراحان داخلی به زیبایی درون آشپزخانه اهمیت زیادی میدهند.

نقش کابینت پلی گلاس در زیبایی آشپزخانه

امروزه با توجه به پیشرفت تکنولوژی، متریال زیادی برای تجهیزات لوازم داخل آشپزخانه، از جمله کابینت ها  وجود دارند که باعث زیبایی و جذابیت بیشتر می شوند و آشپزی را به کاری لذت ‌بخش و دلچسب تبدیل میکنند. کابینت پلی گلاس، یکی از انواع متریالی ست که به دلیل ویژگی های بسیار جذابی که دارد، توانسته کم کم جای خود را در آشپزخانه‌های ایرانی پیدا کند. با وندا سازه همراه باشید تا بیشتر با کابینت پلی گلاس و ویژگی های آن گفتگو کنیم:

 

کابینت پلی گلاس از چه موادی تشکیل شده است؟

شاید با شنیدن اسم کابینت پلی گلاس، به یاد کابینت هایگلاس بیفتید که البته بی‌ربط هم نیست چرا که ماده اولیه هر دو یکی ست. کابینت پلی گلاس، همانند کابینت هایگلاس از MDF خام تشکیل شده است و تنها تفاوت در روکش بیرونی آنهاست که خاصیت متفاوتی را برای این دو کابینت رقم میزند.

در ساخت کابینت پلی گلاس، بر روی سطح ورق MDF ، لایه‌ای از ملامین بر دو سمت آن کشیده میشود و سپس بر روی آن در سه مرحله، لایه‌ای نازک از پلی استر قرار میگیرد و در هر مرحله داخل کوره میرود و حرارت میبیند. پلی استری که بر روی ملامین کشیده میشود باعث مقاومت بسیار بالای MDF میشود و ویژگی‌های منحصربفردی را برای کابینت پلی گلاس ایجاد می کند.

ورق پلی گلاس، از پلیمر‌های بسیار براق است که از نظر ظاهری،  شبیه شیشه است اما وزن بسیار سبک‌تری و مقاومت بسیار بالاتری دارد. شکل ظاهری کابینت پلی گلاس، شبیه کابینت هایگلاس است اما به دلیل تفاوتی که در لایه‌ی رویی آن وجود دارد، مقاومت بسیار بالاتری نسبت به هایگلاس دارد.

کابینت پلی گلاس و ویژگی های منحصر بفرد آن
کابینت پلی گلاس و ویژگی‌های آن

هر نوع کابینت، بسته به نوع متریالی که از آن تشکیل شده است، ویژگی‌ها و خصوصیات متفاوتی دارد که باعث میشود برای فضاهای بخصوصی مناسب باشند. کابینت پلی گلاس هم قابلیت‌ها و خصوصیات ویژ‌ه‌ای دارد که آگاهی از آن، میتواند در انتخاب شما برای پوشش آشپزخانه تان موثر واقع شود:

  • کابینت پلی گلاس، بسیار براق و درخشنده است.
  • این کابینت برای فضاهای کوچک، بسیار مناسب است چون تقریبا تمام نور دریافتی محیط را منعکس میکند.
  • شکل ظاهری آن شبیه کابینت هایگلاس است اما مقاومت بسیار بالاتری نسبت به آن دارد.
  • در برابر خط و خش و پوسیدگی مقاوم است.
  • به دلیل وجود سطح صاف و صیقلی آن، گرد و خاک یا ذرات غذا و چربی، کمتر بر روی آن مینشینند.
  • انعطاف پذیری کابینت پلی گلاس بالا ست.
  • با توجه به ظاهر شیشه مانند آن، وزن بسیار کمی دارد و کابینت سبک‌وزنی محسوب میشود.
  • کابینت پلی گلاس، در برابر تغییر حرارت و دما مقاومت از خود نشان میدهد و رنگ درخشنده آن در برابر حرارت آشپزخانه، ثابت مانده و مقاوم است.
  • به دلیل لایه‌ای که بر روی کابینت پلی گلاس کشیده میشود، این کابینت مقاومت بسیار بالایی در برابر نور خورشید و حتی مواد شیمیایی دارد؛ و به همین دلیل میتوان برای شست‌وشو و تمیزکاری آن، از مواد پاک کننده شیمیایی سبک استفاده کرد.
  • مقاومت کابینت پلی گلاس در برابر نفوذ آب بسیار بالاست و به همین دلیل در مناطق مرطوب و دارای رطوبت، میتوان به راحتی از آن استفاده کرد.
  • کابینت پلی گلاس، ضد باکتری و آنتی‌باکتریال است و قارچ یا کپک، نمی‌توانند در آن رشد کنند.
کابینت پلی گلاس و ویژگی های منحصر بفرد آن
کابینت پلی گلاس، در رنگ های مات و براق

با توجه به رنگ ملامین که بر روی MDF خام کشیده میشود، رنگ پلی گلاس متفاوت خواهد بود. کابینت پلی گلاس علاوه بر اینکه رنگ‌های بسیار متنوع و جذابی دارد، در دو رنگ مات و براق هم تولید می‌شود که شما میتوانید با توجه به سلیقه ای که دارید، رنگ و طرح مورد نظر خود را انتخاب کنید. قابل ذکر است رنگ های براق کابینت پلی گلاس، بازتاب و درخشش نور بیشتری نسبت به رنگ های مات دارند.

از ویژگی‌های قابل توجه کابینت پلی گلاس که در سایر کابینت‌ها دیده نمی شود، این است که میتوان حالت براق و مات را به طور همزمان بر روی سطح آن ایجاد نمود و از این زیبایی منحصربفرد که جلوه‌ی بصری خاصی را بوجود می آورد، لذت بیشتری برد.

کابینت پلی گلاس و ویژگی های منحصر بفرد آن
کابینت پلی گلاس، ایده‌آل برای آشپزخانه های کوچک

نور و رنگ، یکی از مهمترین مواردیست که در آشپزخانه های کوچک که متراژ کمی دارند، باید مورد توجه قرار گیرند. به دلیل آنکه کابینت پلی گلاس، درخشنده است و بازتاب نور بسیار بالایی دارد، برای آشپزخانه های کوچک گزینه بسیار مناسبی است چرا که باعث بزرگتر دیده شدن آشپزخانه شما میشود از دیگر گزینه ها می توان به کابینت لمی گلاس اشاره کرد.

در آشپزخانه های کوچک، از رنگ های روشن مانند سفید، صدفی، طوسی روشن، کرم، زرد، قهوه ای روشن و یا سایر رنگ های روشن استفاده کنید تا متراژ آشپزخانه شما را بزرگتر از مقدار واقعی آن نشان دهد. استفاده از رنگ های تیره، به دلیل بازتاب نور کمتر، باعث تیرگی و خفگی آشپزخانه و در نتیجه کوچک نشان دادن آن می‌شود که برای آشپزخانه‌های کوچک، رنگ‌های مناسبی نیستند.

کابینت پلی گلاس و ویژگی های منحصر بفرد آن
کابینت پلی گلاس، ضد خش است

یکی از معایب قابل توجه کابینت هایگلاس مقاومت بسیار پایین آن در برابر خط و خش است، به همین دلیل از هایگلاس، نمیتوان به عنوان رو کابینتی یا پیشخوان استفاده نمود. اما نکته امیدوار کننده درباره کابینت پلی گلاس این است که این نقص بزرگ در آن پوشش داده شده و کابینت پلی گلاس یکی از بهترین متریالی ست که در برابر خط خوردگی و ایجاد خش، مقاومت بسیار بالایی از خود نشان میدهد.

اگر از کابینت پلی گلاس در آشپزخانه خود استفاده کنید، هم میتوانید از درخشندگی فوق‌العاده آن لذت ببرید و هم خیالتان راحت باشد که به راحتی خط و خش بر روی آن ایجاد نمیشود و زیبایی خود را به این زودی ها از دست نمیدهد.

کابینت پلی گلاس و ویژگی های منحصر بفرد آن
کابینت پلی گلاس، در برابر تغییر رنگ مقاوم است

کابینت پلی گلاس، به طور کلی کابینت مقاومی ست و همان‌طور که گفته شد در برابر خط و خش هم از خود مقاومت قابل قبولی نشان میدهد. این کابینت در برابر تغییر رنگ هم بسیار مقاوم است و رنگ درخشنده و جذاب آن در برابر حرارت آشپزخانه تغییر نمیکند و میتوانید با خیال راحت از زیبایی آن بدون آن‌ که آسیبی در گذر زمان ببرد، لذت ببرید. مقاومت کابینت پلی گلاس به حدی بالاست که حتی در فضای بیرون از خانه و در مقابل نور خورشید و باران هم تغییر رنگ نمیدهد.

کابینت پلی گلاس و ویژگی های منحصر بفرد آن
کابینت پلی گلاس، در آشپزخانه های کوچک و بزرگ

از کابینت پلی گلاس میتوانید در آشپزخانه هایی با متراژ بزرگ و کوچک استفاده کنید و از درخشندگی و زیبایی آن لذت ببرید. از آنجا که کابینت پلی گلاس، در رنگ ها و طرح‌های متنوعی قابل سفارش دادن هست، شما میتوانید مطابق با دکوراسیون داخلی منزلتان و در رنگ هایی که هارمونی و هماهنگی بیشتری با منزل شما دارد، این کابینت را سفارش دهید.

کابینت پلی گلاس و ویژگی های منحصر بفرد آن
تفاوت کابینت پلی گلاس با کابینت هایگلاس

احتمالا تاکنون متوجه شده اید که این دو نوع کابینت چه تفاوت هایی با هم دارند. با این وجود برای درک بهتر این موضوع، این دو کابینت را با هم مقایسه میکنیم:

  • کابینت هایگلاس و کابینت پلی گلاس، هر دو از MDF خام تشکیل شده‌اند، اما روکش نهایی آن ها با یکدیگر متفاوت است و به همین دلیل خصوصیات متفاوتی از هم دارند.
  • هر دو کابینت، درخشنده و بازتاب نور بالایی دارند، اما کابینت پلی گلاس، سطح صاف و صیقلی تری نسبت به کابینت هایگلاس دارد و به همین دلیل شفافیت و درخشندگی بیشتری دارد.
  • کابینت هایگلاس در برابر خط و خش بسیار آسیب پذیر است، اما بر خلاف آن کابینت پلی گلاس به مقاوم بودن در برابر خط و خش، معروف است.
  • کابینت هایگلاس، در برابر نفوذ آب، آسیب پذیر است و نباید در معرض رطوبت و خیسی قرار گیرد اما کابینت پلی گلاس مقاومت قابل قبولی در برابر نفوذ آب دارد.
  • کابینت هایگلاس خصوصا رنگ های روشن آن، در برابر حرارت تغییر رنگ جزئی میدهد اما کابینت پلی گلاس، در برابر حرارت بسیار مقاوم است و تغییر رنگ نمیدهد.
  • کابینت هایگلاس در برابر مواد شیمیایی مقاومت ندارد و آسیب می بیند، اما کابینت پلی گلاس در برابر مواد شوینده شیمیایی مقاومت دارد و نیاز نیست نگران باشید که مواد شیمایی یا پاک کننده سهوا بر روی آن ریخته شده است.
  • کابینت هایگلاس اگر چه می‌تواند در رنگ های مات یا براق طراحی و ساخته شود، اما این قابلیت را ندارد که هر دو رنگ مات و براق را به صورت توامان داشته باشد، اما کابینت پلی گلاس به طور همزمان میتواند مات و براق باشد.
  • طول عمر کابینت پلی گلاس بسیار بالاتر از کابینت هایگلاس است و سال های طولانی تری بدون آسیب، در آشپزخانه شما می درخشد.
کابینت پلی گلاس و ویژگی های منحصر بفرد آن
طراحی کابینت پلی گلاس با ایوان سبز

آشپزخانه قلب یک خانه است و قلب خانه در آن میتپد. بنابراین لازم است برای هر چه زیباتر کردن آشپزخانه تان، دقت و توجه به خرج دهید تا بتوانید از بودن در چنین فضایی نهایت لذت را ببرید. کابینت پلی گلاس با ویژگی های منحصربفرد و قابل توجه، محیط امن و جذابی را برای شما فراهم می آورد و به دلیل مقاومت بسیار بالایی که دارد، خیال شما را از داشتن یک آشپزخانه سالم و زیبا، تا سالیان دراز راحت می‌سازد.