همه چیز در مورد خانه های هوشمند

برای همه پیش امده که بیرون از خانه بوده باشیم و یک سری نگرانی های کوچک اذیت مان کند. مثلا زیر گاز را خاموش کردم؟ در را قفل کردم؟ دزدگیر را فعال کردم؟ یا….
اینجاست که ضرورت داشتن یک خانه ی هوشمند را درک می کنیم. اینکه همه ی این کارهایی که گفتیم و خیلی کارهای دیگر را بتوانیم با گوشی همراهمان انجام دهیم واقعا فوق العاده است. یک خانه هوشمند کلی امکانات و ویژگی ها دارد که شاید با بعضی از انها آشنا باشید. تا آخر این مطلب همراه ما باشید تا با جدیدترین امکانات یک خانه ی هوشمند آشنا شوید.

خانه هوشمند زندگی را آسون میکند..

چه کسی ممکن است از کنترل روشنایی، لوازم تفریحی و دما از روی مبل لذت نبره؟ اگه در تعطیلات باشید یا در محیط کار، می توانید به راحتی خانه تان را کنترل کنید و حتی در مواقع ضروری سیستم امنیتی به شما کمک زیادی می کند. مثلا وقتی اتفاقی رخ دهد نه‌ تنها افراد از پیام هشدار آتش بیدار می شوند، بلکه خانه هوشمند درها را بازمی کند و با آتش‌نشانی تماس می‌گیرد و مسیر خروج اضطراری را روشن می کند.

همه چیز در مورد خانه های هوشمند
خانه هوشمند چیست؟

میخواهیم اول دیدی از قسمت های مختلف یک خانه ی هوشمند داشته باشیم. یک لامپ هوشمند را در نظر بگیرید. این لامپ به شما اجازه می دهد برای روشن وخاموش شدن زمانبندی خاصی تعریف کنید یا می تواند به حرکت شما واکنش نشون بدهد. یعنی بدون دست زدن به کلید لامپ می توانید آن را توسط گوشی خودتان روشن یا خاموش کنید. یا وقتی وارد اتاق شدید بدون کارخاصی روشن شود.

یکی از وسایل هوشمندی که بیشتر با آن آشنا هستید تلویزیون های هوشمند هستند. این تلویزیون ها به اینترنت وصل می شوند. شما می توانید براحتی وارد سایت ها شوید، در شبکه های اجتماعی فعالیت کنید، فیلم دانلود کنید یا هرکار دیگه ای را براحتی انجام دهید.

اجزای خانه ی هوشمند

کنترل دمای هوا، سیستم‌های روشنایی، لوازم خانگی، قفل‌ها و دوربین‌ها و مانتیورها از هر جای خانه و حتی دور از خانه انجام می شودجزییات عملکرد یک خانه ی هوشمند شامل :

  • کنترل دما
  • کنترل روشنایی
  • پرده‌های برقی و سایر تجهیزات الکترونیکی
  • سیستم مدیریت مصرف انرژی
  • سیستم امنیتی
  • سیستم صوتی | تصویری
مزایا ( امکانات) خانه هوشمند
  • دوربین ها حتی در تاریکی محیط بیرون و داخل خانه رو کنترل می کنند.
  • می توانید دمای خانه را از اتاق خواب، محل کار یا هرجایی که گوشی موبایلتان سیگنال را دریافت کند تنظیم کنید.
  • سنسورهای حرکتی اگه حرکتی را اطراف خانه تان ببینند به شما هشدار میدهند. یک مورد جالب این سنسورها این است که تفاوت بین حیوان خانگی تان و دزد را تشخیص میدهند.
  • می توانید لامپ ها و همه ی وسایل الکترونیکی تان را با گوشی یا تبلت تان خاموش یا روشن کنید.
  • قفل در‌ها و پارکینگ را می شود از راه دور با تلفن همراه به‌صورت خودکار بازکنید.
  • هشدارهای اتوماتیک از سیستم امنیتی خانه به ‌سرعت به گوشی همراه شما فرستاده می شود و شما به ‌سرعت از مشکل موجود در خانه باخبر می شوید.
  • شب هنگام راه رفتن در خانه مسیر روشن می شود.
  • با نزدیک شدن شما در‌ها باز می شوند.
  • برنامه‌ ریزی تماشای تلویزیون توسط بچه‌ها در ساعاتی مشخص و روشن کردن قهوه‌جوش از تخت‌خواب!
  • خانه‌ هوشمند توانایی صرفه‌جویی در مصرف انرژی را هم دارند. اگه سناریو طوری برنامه ریزی شود که لامپ های اتاق های خالی خاموش شوند یا فقط اگه کسی داخل اتاق بود اتاق خنک یا گرم شود، هزینه برق مصرفی کم می شود.
  • یک مورد مهم : خانه هوشمند، مزایای زیادی برای افراد سالمند تنها دارد. می تواند زمان مصرف دارو را اطلاع بدهد. درصورت افتادن فرد روی زمین، بیمارستان را مطلع کند و یا میزان مصرف غذای فرد را کنترل کند.
  • اگه فرد سالمند فراموش‌کار باشد، خانه هوشمند می تواند شیر آب حمام را ببندد یا شعله اجاق بدون مراقب را خاموش کند.
BMS چیست؟

تفاوت یک خانه معمولی با خانه هوشمند این است که وسایل خانه به هم متصل هستند. Bms یا مدیریت بهینه تجهیزات سیستمی هست که تمام وسایل خانه را کنترل و مدیریت میکند. مثلا کنترل سیستم های گرمایشی و سرمایشی. با مدیریت بهینه تجهیزات خانه هوشمند به یک مکان امنی تبدیل می شود که راحتی در ان حرف اول را میزند.

سناریوهای خانه هوشمند

از مهمترین قسمت های طراحی این مدل خانه ها سناریو است. میخواهید بدانید سناریو ساخت خانه های هوشمند چگونه است؟ یک نمونه را با هم بررسی میکنیم.

صبح دستگاه چایی‌ساز به صورت خودکار روشن می شود و نور محیط به گونه ای که کاربر میخواهد باشد و موزیک مورد علاقه اش پخش شود. وقتی کاربر از خانه رفت همه ی چراغ ها خاموش شوند یا مکان‌هایی فقط نور داشته باشند که سنسورهای حرکتی بتوانند تشخیص حضور انسان را بدهند.

اینها یک سناریو خیلی کوچک بودند فقط برای اینکه نیاز کاربر مشخص شود. وقتی نیاز کاربر کاملا مشخص شد ان وقت طراح میداند که چه خانه ای را باید طراحی کند.

نحوه عملکرد خانه هوشمند ( شبیه سازی)

میخواهیم سیستم های یک اتاق اداری هوشمند را شبیه سازی کنیم:

وقتی که شب شد و ساختمان در حالت Night mode قرار گرفت تمام تجهیزات غیرضروری خاموش می شوند.

در ساعت ۶:۰۰ صبح سیستم سرمایشی یا گرمایشی به حالت Standby mode  تغییر وضعیت میدهند. این حالت باعث افزایش دمای اتاق در زمستان یا کاهش دما در تابستان می شود.

با شروع ساعت کاری(یعنی ساعت ۹:۰۰صبح) سیستم سرمایش-گرمایش و روشنایی مطابق با نیاز کاربر فعال می شوند.

در ساعاتی از روز که خورشید در مکانی قرار می گیرد که نور خورشید مستقیما به چشم افراد می افتد و یا دمای اتاق بیش از حد بالا می رود پرده ها به صورت خودکار بسته می شوند.

بعد از ظهر (بعد از استراحت) تمامی عملکرد ها به حالت قبل خود بر می گردند و یا تصحیح می شوند. مثلا اگه آسمان ابری بود پرده ها باز می شوند.

وقتی که شب شد و ساختمان در حالت Night mode قرار گرفت تمام تجهیزات غیرضروری خاموش می شوند.

چه کسی یه خانه هوشمند را می تواند بسازد؟

حدود ۶۰درصد سازندگان مسکن که همچین خانه ای رو می سازند از افراد متخصص این کار استفاده کردند. اگه همچین خانه ای میخواهید که تخصصی طراحی شود حتما از متخصصان این رشته کمک بگیرید. مطمئن شوید که حتما مدرک  CEA-CompTIAرا داشته باشد. این مدرک زیر نظر اتحادیه لوازم الکترونیکی مصرف‌کنندگان (CEA) و اتحادیه صنایع فناوری‌های کامپیوتری (CompTIA) صادر می شود. کسی که همچین مدرکی را دارد توانایی نصب و نگه داری و مهمتر از همه عیب یابی این سیستم را دارد.

تخمین هزینه ساخت یک خانه هوشمند

تمامی تجهیزات این مدل خانه ها پس از نصب و راه اندازی به وسیله یه سیستم کامپیوتری برنامه ریزی می شود و برای هر کدام از این تجهیزات سناریوهای مختلفی تعریف می کنند. به همین خاطر طراحان با توجه به نیاز کارفرما و بودجه اقتصادی ساختمان را طراحی می کنند.

هزینه این خانه ها برحسب میزان هوشمندسازی آنها است. اگه نمیخواهید بودجه زیادی را برایش درنظر بگیرید پیشنهاد میکنم که به تدریج خانه تان را هوشمند کنید. مثلا نصب سیستم هوشمند روشنایی هزینه زیادی ندارد.

هوشمندسازی در ایران

در کشورمان به هربخش BMS  مثل سیستم گرمایشی یا کنترل هوا به اشتباه BMS می گویند. این موضوع باعث شده که دید درستی در مورد این خانه ها وجود نداشته باشد. ولی حالا با وجود شرکت های معروف در ایران هوشمند سازی خانه ها موضوع حرفه ای تری شده و دید درستی رو به خیلی ها داده است. همانطور که گفتیم طراحی و برنامه ریزی دقیقی را برای ساخت خانه هوشمند لازم داریم و امیدواریم که هوشمند سازی در ایران بیشتر از کنترل نور اتاق بر روی موبایل پیش برود و اتفاق های خوبی در بهتر شدن این فناوری در کشورمان داشته باشیم.

همه چیز در مورد خانه های هوشمند