انواع درب های داخلی ساختمان و نحوه صحیح انتخاب آن ها

یکی از اجزای مهم منازل و فضاهای داخلی ، درب های داخلی آن ها هستند.درب ها معمولاً وظیفه ی جداسازی فضاهای داخلی _ خارجی در محیط خارج و جداسازی فضاهای داخلی _ داخلی در محیط داخل و عایق صدا و … را دارا می باشند.درب های یک ساختمان، علاوه بر کارایی و نقش خود، می توانند به عنوان یکی از اجزای دکوراسیون داخلی نقش ایفا کنند. درب داخلی ساختمان، شامل درب اتاق ها، سرویس بهداشتی و حمام است.

درب های داخلی و خارجی دارای انواع ، سبک و طرح ها متفاوتی هستند.در این مطلب می خواهیم درباره درب های داخلی و انواع آن صحبت کنیم.

انواع سبک درب های داخلی
درب لولایی

درب های لولایی ، به طور معمول دارای دو تا سه لولا هستند تا با استفاده از آن ها باز و بسته شدن و نوسان درب انجام گیرد.این درب ها از رایج ترین انواع درب منازل ، حیاط ، ورودی ها ، سرویس های بهداشتی و … هستند.این درب ها معمولاً دارای طرح یک ، دو یا چند پنلی هستند.

انواع درب های داخلی ساختمان و نحوه صحیح انتخاب آن ها
درب کشویی

درب های کشویی ، شامل درب کشویی سنتی ، درب ریلی توکار و درب کشویی شیشه ای ، به طور معمول رو به حیاط خلوت باز می شوند. این درب ها به دلیل عدم نیاز به فضا برای باز شدن در و دسترسی آسان به فضای پشت دارای عملکرد بسیار خوبی هستند. تنها محدودیت درب ریلی کشویی سنتی در عدم استفاده همزمان از دو سمت در داخلی است ، زیرا در یک زمان واحد تنها یک طرف درب کشویی در دسترس است.

انواع درب های داخلی ساختمان و نحوه صحیح انتخاب آن ها
درب تاشو

درب تاشو یا درب دو طرفه نوعی درب داخل ساختمان است که برای استفاده در فضا های کوچک تر ، که درب لولایی سنتی فضای بیشتری اشغال می کند ، مناسب است. درب تاشو ترکیبی از ویژگی های درب کشویی و درب لولایی است و در ها از دو طرف می توانند تا شده و در یک گوشه جمع شوند. در تاشو برای کاربرد جداکننده اتاق نشیمن و یا درب کمد بسیار مناسب است.

انواع درب های داخلی ساختمان و نحوه صحیح انتخاب آن ها
درب مسطح

این نوع درب دارای یک سطح صاف در دو طرف ، بدون برجستگی و بدون تقسیم به پنل و از جنس لوور یا شیشه ای و به طور معمول ساخته شده از چوب هستند که با تخته سه لا ، لمینت و یا ام دی اف روکش شده اند. این نوع از درب داخل ، فقط به یک سمت باز می شود و به علت اقتصادی بودن ، زیبایی و دوام و مدرن کردن فضا کاربرد زیادی به عنوان درب داخلی دارد ، اما با کمی تغییر برای در های بیرونی نیز قابل استفاده می باشد. چهارچوب این درب می تواند از هر متریالی باشد فقط باید توانایی تحمل وزن را داشته باشد. در صورت استفاده از درب داخلی مسطح در مکان های در معرض رطوبت ، مانند سرویس و آشپزخانه ، قسمتی از آن که در تماس با رطوبت قرار دارد را می توان با ورق آلومینیومی پوشاند.

انواع درب های داخلی ساختمان و نحوه صحیح انتخاب آن ها
درب دوتایی

درب های دوتایی می توانند از نوع درب پنلی ، مسطح ، لوور ، فرانسوی یا هر سبک دلخواهی باشند ، اما در نهایت با هر طراحی دلخواه ، نتیجه مجموعه ای زیبا خواهد بود. درب های دوتایی برای کاربرد در ورودی اتاق نشیمن ، کتابخانه ، فضای اتاق نهارخوری و هرجا که نیاز به اضافه کردن کمی پیچیدگی در طراحی است ، مناسب است.

انواع درب های داخلی ساختمان و نحوه صحیح انتخاب آن هادرب محوری

برای داشتن یک نوع منحصر به فرد از درب مدرن داخلی و ذخیره سازی فضای داخلی ، درب محوری یک گزینه عالی است. درب محوری به جای باز شدن به کناره ها ، با چرخیدن حول پاشنه محور هایی که در نیمه بالایی و نیمه پایینی قرار گرفته اند باز می شوند.

انواع درب های داخلی ساختمان و نحوه صحیح انتخاب آن ها