همه چیز درباره پارتیشن بندی اداری

وقتی به طراحی داخلی یک شرکت یا اداره ، پرداخته می شود، اهمیت وجود پارتیشن ها را نمی توان نادیده گرفت. با استفاده از پارتیشن بندی اداری ، فضاهای محیط کار یا شرکت به بخش های مجزا تفکیک می شوند و معمولا هر یک از بخش ها در اختیار یکی از کارمندان یا کارکنان قرار داده می شود. امروزه بسیاری از محیط های کاری به کمک پارتیشن بندی تفکیک می شوند. اگر می خواهید همه چیز را درباره پارتیشن بندی اداری بدانید، همراه وندا سازه باشید.

همه چیز درباره پارتیشن بندی اداری
پارتیشن اداری چیست؟

پارتیشن ها را می توان دیواره های نازک و سبکی نامید که برای تفکیک و تقسیم فضاهای داخلی به کار می روند. پارتیشن ها در طراحی داخلی فضاهای مختلفی کاربرد دارند. یکی از این فضاها، فضای کار است. پارتیشن بندی اداری سبب تمرکز قوی تر افراد روی کار می شود و از شلوغی محیط کار نیز می کاهد که این امر، خود باعث ایجاد آرامش بیش تر در محیط کار می گردد. با توجه به هدفی که برای استفاده از پارتیشن اداری وجود دارد، ممکن است پارتیشن مورد استفاده به شکل موقتی یا دائمی به کار رود.

پارتیشن های اداری، دارای مدل های مختلفی هستند که شما می توانید با در نظر گرفتن نیاز و سلیقه خود، گزینه دلخواه را از میان آن ها انتخاب کنید. از جمله پارتیشن های اداری از نظر جنس می توان به پارتیشن های ام دی اف و شیشه ای اشاره کرد. همچنین از نظر لایه، پارتیشن ها به دو دسته تک جداره و دو جداره تقسیم می شوند.

همه چیز درباره پارتیشن بندی اداری
پارتیشن اداری تک جداره

پارتیشن های اداری تک جداره، عموما از دیواره های شیشه ای تشکیل می شوند و چهارچوب آن ها نیز ممکن است از جنس شیشه باشد. این پارتیشن ها در اندازه های متنوعی ساخته می شوند و افرادی که مایل هستند در فضای کار خود از پارتیشن های تک جداره بهره بگیرند، می توانند با توجه به نیاز و سلیقه خود به انتخاب بپردازند. پارتیشن های تک جداره در ابعاد کوتاه، متوسط، بلند و تا سقف عرضه می شوند. مهم ترین مزیت به کار بردن این پارتیشن ها این است که قرار گرفتن آن ها روی کف فضا خیلی ساده است، زیرا پایه های متعددی دارند.

قطر پارتیشن های اداری تک جداره، معمولا شانزده میلی متر می باشد. خوب است بدانید که این پارتیشن های از قابلیت نصب قفل و دستگیره نیز برخوردار می باشند. شما می توانید از میان پارتیشن ها، انواعی که دارای شیشه معمولی هستند یا آن هایی که مات می باشند را انتخاب کنید. تنها ایراد این پارتیشن ها این است که برای فضاهای شلوغ، کارایی مناسبی ندارند. مزیت آن ها نیز قیمت مناسب و وزن کم آن ها می باشد. در ضمن، شما می توانید لوگوی شرکت خود را نیز روی آن ها حک نمایید.

همه چیز درباره پارتیشن بندی اداری
پارتیشن بندی اداری دو جداره

دسته دوم پارتیشن ها بر اساس طبقه بندی بر مبنای لایه، پارتیشن دو جداره است. اگر در محیط کار شما رفت و آمد زیادی صورت می گیرد و به عبارت دیگر، یک محیط کار شلوغ دارید، ما پیشنهاد می کنیم برای تفکیک فضا از پارتیشن های دو جداره کمک بگیرید. این پارتیشن ها ضخامت بیش تری دارند که در حدود دوازده سانتی متر است.

ارتفاع ان ها نیز مثل پارتیشن های تک جداره می تواند متنوع باشد و شما می توانید گزینه مورد نظر خود را از میان آن ها پیدا کنید. مهم ترین خصوصیت این پارتیشن ها این است که از نظر طراحی، دارای تنوع زیادی هستند و در نتیجه، دامنه انتخاب شما را وسعت می دهند. این پارتیشن ها از مقاومت بسیار خوبی نیز برخوردارند.

همه چیز درباره پارتیشن بندی اداری
مزایای پارتیشن اداری
  • مخفی کردن اتصالات و یراق آلات
  • قابلیت حرکت آسان و بی دردسر
  • سرعت زیاد در ساخت و صرفه جویی در زمان
  • کاهش هزینه ها
  • انعطاف پذیری و زیبایی بیش تر در مقایسه با دیوارهای ثابت
  • عدم آسیب رسانی به ساختمان
  • تنوع مناسب جنس و رنگ
  • عمر طولانی
  • استفاده مفید از کل فضا
  • مقرون به صرفه بودن
  • قابلیت اجرا در ارتفاع های گوناگون
  • آکوستیک بودن
  • حفظ پیوستگی و یکپارچیگی محیط در عین تفکیک فضاها از یکدیگر
همه چیز درباره پارتیشن بندی اداری
کاربرد پارتیشن بندی اداری

در فضاهای کاری، برای ایجاد محیط مطلوب به صورت شناور و در کوتاه ترین زمان و همچنین برای جداسازی بخش های مختلف و ایجاد اتاق های مجزا برای هر یک از کارکنان، از پارتیشن های اداری در طراحی داخلی بهره گرفته می شود. این نحوه تفکیک فضا در کنار این که سبب حفظ نظم و زیبایی در محیط می گردد، باعث می شود کارکنان در زمان کار، آرامش بیش تری احساس کنند و این منجر به راندمان بیش تر آن ها می شود.

همه چیز درباره پارتیشن بندی اداری
قیمت پارتیشن اداری

با وجود مزیت های زیادی که استفاده از پارتیشن در فضای داخلی ایجاد می نماید، نیاز به کسب اطلاعات درباره پارتیشن مناسب و قیمت پارتیشن ها در این زمینه مهم است. قیمت پارتیشن های اداری به فاکتورها و خصوصیات زیادی بستگی دارد. در ادامه، ضمن معرفی این فاکتورها به شما روشی ساده برای آگاهی از قیمت پارتیشن ها معرفی خواهیم کرد.

یکی از عوامل اصلی موثر در قیمت پارتیشن اداری، جنس مصالحی است که برای ساخت آن به کار رفته است. امروزه معمولا از پارتیشن های اداری شیشه ای با فریم آلومینیومی استفاده می شود.

عامل بعدی در تعیین قیمت پارتیشن، مدل، طراحی و نحوه پیاده سازی آن در فضاست. هر چقدر کیفیت طراحی و دقت در اجرای پارتیشن بالاتر رود، قیمت پارتیشن نیز افزایش پیدا می کند. بایستی توجه داشت که پارتیشن ها یکی از بخش های مهم و تعیین کننده در ساختار دکوراسیون داخلی می باشند و از این رو، به کار بردن پارتیشن های بی کیفیت، توصیه نمی شود.

با توجه به تنوع نحوه پیاده سازی پارتیشن ها توسط شرکت های مختلفی که در این حیطه، خدمات ارائه می دهند و همچنین مصالح و ابزار آلاتی که پارتیشن ها با استفاده از آن ها اجرا می شوند، قیمت های گوناگونی برای پارتیشن ها ارائه می شود. افرادی که در این زمینه فعالیت دارند، باور دارند که خلاقیت و اجرای اصول در پیاده کردن پارتیشن ها نقش مهمی در بازخورد استفاده از آن ها ایفا می کند. به عبارت دیگر، کارایی یک پارتیشن ارزان قیمت که به صورت اصولی کار گذاشته شده است، به مراتب بیش تر از پارتیشن گرانی است که اجرای آن طبق اصول پیش نرفته است.

همه چیز درباره پارتیشن بندی اداری
انواع پارتیشن اداری

پارتیشن های اداری در انواع گوناگونی از جمله پارتیشن تک جداره، دو جداره، فریم لس، کلاسیک، شیشه ای، دارای فریم آلومینیومی و غیره عرضه می شوند. علاوه بر این مدل ها، انواع دیگری مثل پارتیشن های شیشه ای سکوریت، بلوک شیشه ای، ترکیب شیشه و استیل و پارتیشن هایی که قابلیت حرکت روی ریل دارند نیز موجود هستند.

هر کدام از این انواع، علاوه بر این که قیمت متفاوتی دارند، مزایا و معایب مختلفی را نیز در بر می گیرند که باید حتما پیش از سفارش و انتخاب گزینه مورد نظر، در نظر گرفته شوند. نوع فعالیتی که در فضای کار صورت می گیرد، فضای در دسترس برای اجرای پارتیشن، توقعاتی که کارفرما دارد و خیلی مسائل دیگر روی انتخاب نوع پارتیشن اداری تاثیرگذار می باشند.

همه چیز درباره پارتیشن بندی اداری
چرا استفاده از پارتیشن اداری مهم است؟

تحقیقات، بیانگر این هستند که مهندسی صحیح فضاهای اداری در کنار اجرای دکوراسیون داخلی به شیوه مناسب، سبب بهره وری بیش تر کارکنان می گردد. حفظ فضای خصوصی برای هر فرد، تفکیک بخش های گوناگون یک محیط کار با کمک پارتیشن بندی با توجه به کاربری فضا، نمای بصری فضای کار و موارد دیگر، از جمله مزایای استفاده از پارتیشن های اداری به شمار می ورند.

برای افزایش تمرکز کارکنان، لازم است بخش های مختلف فضا، مثل مکان های پر رفت و آمد، از جمله اتاق کپی و اتاق کارگزینی با کمک پارتیشن بندی از سایر بخش ها که رفت و آمد کم تری دارند، جدا شوند.

همه چیز درباره پارتیشن بندی اداری
نکاتی که باید پیش از سفارش پارتیشن بندی اداری به آن ها توجه کنید
  • همان طور که پیش تر نیز ذکر شد، پارتیشن های اداری در دو مدل تک جداره و دو جداره عرضه و اجرا می شوند. این موضوع روی انتقال صدا بین بخش های مختلف، تاثیر مهمی دارد.
  • پارتیشن ها از رنگ های گوناگونی بهره مند هستند. بنابراین، باید با توجه به رنگ دیوارهای محل کار، دیوارپوش ها یا کفپوش ها جهت انتخاب رنگ مناسب اقدام کرد. رنگ مبلمان اداری و لوازمی که در محیط کار وجود دارند نیز باید با رنگ پارتیشن انتخاب شده در هماهنگی باشد. 
  • نکته مهم دیگر، جنس پارتیشن است. پارتیشن می تواند از جنس ام دی اف، چوب، آلومینیوم، چرم یا مواد دیگر باشد. هر یک از این متریال ها ظاهر و کاربرد خاصی دارند. پارتیشن ها با توجه به جنسشان قیمت های گوناگونی دارند.
  • اگر مایل هستید از خصوصیات دیگر پارتیشن های اداری نیز بهره ببرید، بهتر است انواع دو جداره را انتخاب نمایید. پارتیشن های دو جداره، کارایی بیش تری نسبت به انواع تک جداره دارند، اما در صورتی که آپشن های این پارتیشن ها را نیاز ندارید، همان انواع تک جداره را انتخاب کنید.
  • از دیگر خصوصیات مهم پارتیشن های اداری، ارتفاع آن هاست که باید با توجه به نیاز شما تنظیم شود. در صورتی که می خواهید پارتیشن ها تا سقف امتداد داشته باشند، باید گرمایش و سرمایش فضا را در نظر بگیرید، زیرا با این کار، عملا یک مانع برای تبادل هوا ایجاد خواهید کرد.
  •  پارتیشن های متحرک برای تفکیک فضا به صورت موقتی کاربرد دارند و مسلما کارایی و تنوعی که در میان پارتیشن های ثابت دیده می شود را ندارند.