طراحی دکوراسیون تجاری،مغازه یا فروشگاه تجاری

دکوراسیون دفتر تجاری یا واحد تجاری متفاوتی که بتواند چشم هر بیننده را به خود جذب کند مزیت رقابتی مهمی محسوب میشود و قطعا شما را با موفقیت بیشتری روبرو خواهد کرد. در ادامه بهترین ایده ها و نکات مهم در دکوراسیون تجاری را به شما معرفی خواهیم کرد.

امروزه دفاتر تجاری به قلب شرکت های امروزی تبدبل شده است. اولین چیزی هر کسب و کاری باید در نظر داشته باشد یک دفتر تجاری با طراحی مناسب و کاربرپسند می باشد. هر نوع شغلی نیازمند طراحی خاص خود می باشد. برای مثال طراحی یک دفتر آژانس هواپیمایی با یک فضای گالری که جواهرات در آن به فروش می رود و یا یک دفتر بانکی یا اداری متفاوت است، این مطلب را در مورد دکوراسیون داخلی دفتر کار بخوانید.

طراحی دکوراسیون فروشگاه

در طراحی فروشگاه و واحد های تجاری، باید به گونه ای عمل شود که نظر بیننده و مشتری به قلب اتاق یا فروشگاه معطوف گردد. این کار با ایجاد اختلاف رنگ، بافت، یا با استفاده از المان های خاص معماری انجام می شود؛ و باید از رنگ هایی استفاده کرد که بیننده با دیدن آن ها متوجه تأکید بر نقطه یا محصول بخصوصی در فروشگاه شود؛ این موضوع باعث جلب توجه برنامه ریزی شده به نفع مجموعه تجاری خواهد شد.

توجه به جزئیات عناصر داخلی (شامل: دیوارها، کف، اجزای به کار رفته در طراحی داخلی، دکورها و در نهایت رنگ بندی و نورپردازی فضا )، باعث میشود فروشگاه شما ماندگاری بیشتری در ذهن خریدار داشته باشد.

طراحی دکوراسیون تجاری ، مغازه یا فروشگاه تجاری
نقش گیاه و فضای سبز در دکوراسیون فروشگاه و رستوران

در مکان هایی همچون رستوران یا کافی شاپ که نیاز به جلب توجه مشتری به محصول خاصی را نداریم، برای ایجاد یک محیط دوستانه و آرامش بخش اگر از گیاهان استفاده بیشتری کنیم قطعا نتیجه مطلوب تری خواهیم گرفت. همچنین میتوانید برای حیات بخشیدن به فروشگاه خود از گیاه یا المان های طبیعی مانند آبنما نیز استفاده کنید. اما باید توجه داشته باشید این المان ها از نظر بصری کمی قدرتمند هستند. لذا استفاده زیاد از آنها در فروشگاه چشم بیننده را معطوف به خود کرده و توجه او را نسبت به اجناس فروش کم میکند. در واقع هدف دکوراسیون داخلی فروشگاه این است که بیننده و مشتری به محصولات بیشتر دقت کنند. بنابراین باید از کاربرد المان هایی که قدرت بصری قوی دارند در این فضاها اجتناب کرد.

طراحی دکوراسیون تجاری ، مغازه یا فروشگاه تجاری
رنگ بندی دکوراسیون فروشگاه و دفتر تجاری

رنگ بندی در دکوراسیون تجاری عامل بسیار مهمی است. رنگ غالب که برای چیدمان فروشگاه انتخاب میشود. لازم است تا حدود ۸۰ درصد فضا را به خود اختصاص دهد. این رنگ باید به گونه ای انتخاب شود که بسیار آرامش بخش و دلنشین باشد تا مشتری ها و مراجعه کنندگان به آن جذب شوند و خرید کنند. رنگ دوم به عنوان مکملی برای رنگ غالب انتخاب میشود و ۲۰ درصد از رنگ بندی موجود را پوشش میدهد. در انتخاب رنگ مکمل باید به گونه ای عمل شود که بتواند جلب توجه کند و از آن در خصوص قیمت ها، تبلیغات و… استفاده کرد. رنگ های برونگرا مانند طیف های قرمز، نارنجی یا زرد در جایگاه رنگ غالب بسیار آشفته کننده هستند. در صورتی که به عنوان مکمل از آن ها استفاده شود بسیار مفید خواهند بود و روی تسریع در تصمیم گیری مشتری ها تاثیر مثبت دارند.

طراحی دکوراسیون تجاری ، مغازه یا فروشگاه تجاری
اهمیت نور پردازی در دکوراسیون واحد های تجاری فروشگاه

برای معطوف کردن و هدایت چشم مشتریان روی محصول خاص از نورپردازی استفاده کنید. نورپردازی تأکیدی بهترین راهکار جلب توجه برنامه ریزی شده به سوی محصول مورد نظر است. از آنجا که ویترین های یک فروشگاه یا واحد تجاری مهمترین محصولات را به نمایش میگذارند باید، از نور پردازی تأکیدی در آن ها استفاده کنید. نورپردازی غیر حرفه ای باعث خستگی چشم و دل زدگی مشتریان میشود و چالش مهمی در دکوراسیون و طراحی داخلی واحد تجاری محسوب میشود. برای نور عمومی سایر نقاط فروشگاه یا واحد تجاری که تأکید روی موضوع خاصی ندارید از نور با منبع تابش غیر مستقیم ولی با شدت زیاد استفاده کنید تا محیطی مهیج و با انرژی داشته باشید.

ایده های طراحی داخلی دفتر تجاری

سعی کنید دفتر خود را طوری طراحی داخلی کنید که فضای آن حس یک دفتر تجاری رسمی را به شما و کارکنان بدهد. برای این کار پیشنهاد می شود که محیط خود را خیلی رنگارنگ طراحی داخلی نکنید و یک تم کلی برای محیط خود در نظر بگیرید.

در انتخاب مبلمان محیط کار خود دقت کنید. از مبلمان های رسمی استفاده کنید. زمانی که با ارباب رجوع میخواهید صحبت کنید مطمئنا او را به اتاق خود دعوت می کنید. پس مبلی که ارباب رجوع برای نشستن انتخاب می کند باید هم شیک باشد و هم راحت.

یک فضایی هم برای استراحت کارکنان خود در نظر بگیرید. این کار باعث می شود هم انرژی کارکنان برای کار بیشتر باشد و هم اینکه احساس رضایت آن ها از کار بیشتر شود. هیچ کس دوست ندارد از صبح که به سر کار می رود تا پایان وقت اداری خود یک روند به کار مشغول باشد.