راهنمای انتخاب پارچه در طراحی داخلی

یکی از عناصر بسیار مهم در طراحی داخلی که علاوه بر کاربردی بودن، در ظاهر و فضای ایجاد شده در مکان نیز بسیار تاثیر گذارد است، پارچه هایی هستند که در دکوراسیون به کار برده می شوند. سطوح مختلفی در خانه وجود دارند که در آن ها از پارچه استفاده می شود، از جمله این سطوح می توان به مبل ها، کوسن ها، صندلی ‌ها، روتختی و پرده ها اشاره کرد، اما آیا می دانید کدام پارچه را در کجا باید به کار ببرید؟ کدام نوع از پارچه ها را می توانید با یکدیگر ترکیب کنید؟  نکات بسیاری در انتخاب پارچه وجود دارد که با دانستن آن ها می توانید به یک انتخاب مناسب دست پیدا کنید.

راهنمایی هایی که در این مطلب ارائه می کنیم می توانند برای شما مفید واقع شده، به پرسش های مطرح شده پاسخ داده و در آشنایی بیشتر شما با انتخاب پارچه در طراحی داخلی موثر باشد. پس با ما همراه باشید:

راهنمای انتخاب پارچه در طراحی داخلی
  • انتخاب پارچه را از کجا باید شروع کرد؟

قبل از این که تصمیم بگیرید در یک مکان از چه پارچه ای باید استفاده کنید، باید مشخص کنید که این پارچه برای چه هدف و کاری مورد استفاده قرار خواهد گرفت. برای مثال این پارچه را در پنجره ها به کار خواهید برد، در اکسسوار ها و یا روکش مبلمان؟ زیرا هدفی که برای آن، پارچه را به کار می برید، بر نوع و جنس پارچه تاثیر گذار خواهد بود.

راهنمای انتخاب پارچه در طراحی داخلی
  • چه نوع پارچه ای را باید به کار برد؟

قبل از خرید یک پارچه با توجه به نکاتی که باید در نظر داشته باشید می توانید انتخاب درست را انجام دهید. اما این نکات چه هستند؟

حالت پارچه

اگر می خواهید پارچه ای که به کار می برید به شکل پیچ خورده، به صورت آویزان و یا به شکلی سبک و در حال پرواز به نظر برسد، در اولین مرحله باید حالت پارچه را در نظر داشته باشید. برای این که ببینید پارچه مورد نظر شما چه حالتی داشته و چگونه به نظر خواهد رسید، مقداری از پارچه ای که انتخاب کرده اید را از فروشنده گرفته و در حالت های مختلف بررسی کنید.

راهنمای انتخاب پارچه در طراحی داخلی
سطح پارچه

هنگام خرید پارچه حتما سطح آن را در نظر بگیرید. با توجه به سبک موجود در فضا و مکانی که می خواهید در آن از پارچه استفاده کنید، می توانید پارچه ای ضخیم، با بافت متراکم، مات، طرح دار و یا براق را انتخاب کنید.

راهنمای انتخاب پارچه در طراحی داخلی
ویژگی ها در انتخاب پارچه

هر پارچه ای ویژگی های متفاوت و مخصوص به خود را دارد. برخی پارچه ها در مقابل آب و پوسیدگی مقاوم بوده، برخی دیگر برای استفاده در هوای باز مناسب بوده و برخی دیگر جاذب آب و رطوبت هستند. در برخی از پارچه ها نیز از تکنولوژی نانو استفاده شده که باعث می شود پارچه به سطحی ضد لک، عایق صدا و نسوز تبدیل شود. پس بسته به کاربرد مورد نظر خود می توانید پارچه مناسب را تهیه کنید.

راهنمای انتخاب پارچه در طراحی داخلی
وزن پارچه

این را در نظر داشته باشید که پارچه های سنگین و ضخیم بسیار مقاوم بوده و ماندگاری بیشتری دارند، اما پارچه های سبک تر به دلیل ظریف بودن، به نگه داری و مراقبت بیشتری نیاز خواهند داشت.

راهنمای انتخاب پارچه در طراحی داخلی
ابعاد طرح پارچه

پارچه ای با طرح های ظریف برای شما جذاب تر است یا با طرح های بزرگ؟ بسته به سبک و طراحی مکانی که می خواهید از پارچه در آن استفاده کنید، می توانید طرح مناسب را انتخاب کنید.

راهنمای انتخاب پارچه در طراحی داخلی
تکرار طرح پارچه

تکرار یک طرح در مکان می تواند بر فضا و ظاهر آن تأثیر گذار باشد. فراموش نکنید که بر اساس مکانی که پارچه در آن به کار برده می شود، تکرار طرح ها به صورت عمودی و یا افقی اهمیت بسیاری می یابد.

راهنمای انتخاب پارچه در طراحی داخلی
نگه داری از پارچه

اگر از پارچه در مکانی شلوغ و پر کاربرد استفاده خواهید کرد، باید تمیزی آن را نیز در نظر داشته باشید. برای مثال اگر دارای فرزند و یا فرزندان کوچک هستید پارچه ای که انتخاب می کنید باید ضد لک بوده، به راحتی تمیز شده و قابل شستشو در ماشین لباسشویی باشد.

راهنمای انتخاب پارچه در طراحی داخلی
عرض پارچه

پارچه های مختلف دارای عرض های متفاوتی هستند. عرض پارچه ها از ١.۴٠ تا ٣ متر متغیر بوده و این عرض های متفاوت هنگام خرید بر روی بودجه شما نیز تاثیر گذار خواهند بود.

راهنمای انتخاب پارچه در طراحی داخلی
  • انواع پارچه

پارچه ژرسه: پارچه ای ابریشمی و یا پشمی است که بافتی لطیف و انعطاف پذیر دارد.

پارچه کوبلنی: پارچه ای سنگین با بافتی ضخیم است که طرح های آن با نخ های رنگی بر روی تار یا پود پارچه و یا هر دوی آن ها بافته می شود.

پارچه ساتن ابریشم: پارچه ای است که از نخ ابریشمی خالص بافته شده و برای لباس و روتختی مورد استفاده قرار می گیرد.

پارچه جین: پارچه ای ضخیم و ١٠٠ درصد پنبه است که برای لباس به کار برده می شود. نخ تار آن آبی رنگ بوده و نخ پود آن نخ های بدون رنگ است.

راهنمای انتخاب پارچه در طراحی داخلی
  • ترکیب پارچه ها بر اساس نوع و طرح
  • با استفاده از طرح های عمودی و افقی در کنار یکدیگر می توانید به محیط زندگی خود پویایی بیشتری ببخشید.
  • در آغاز فصل تابستان می توانید با استفاده از پارچه های توری و نازک برای پرده ها، به محیط زندگی خود جلوه ای تازه و راحت هدیه دهید.
  • پارچه کتانی از پارچه هایی است که نمادی از طبیعت به شمار می رود. با استفاده از رنگ های آبی و سبز در چنین پارچه هایی می توانید از فرح بخشی ایجاد شده در محیط زندگی خود لذت ببرید.
  • زمانی که می خواهید پرده ها را تغییر داده و یا روکش مبلمان را تعویض کنید، می توانید با استفاده از طیف های مختلف یک رنگ در طرح های متفاوت، به محیط زندگی خود ظاهری جدید ببخشید. این امر باعث می ‌شود که با وجود طرح های متفاوت، یک هماهنگی و ارتباط در فضا ایجاد شود.

راهنمای انتخاب پارچه در طراحی داخلی

نقطه کانونی

می توانید از پارچه ها برای پوشاندن دیوار ها نیز استفاده کنید. با به کار بردن پارچه های طرح دار در یک نقطه دیوار، هم می توانید به یک نقطه کانونی در طراحی دست پیدا کرده و هم میان طرح های موجود در مکان هماهنگی ایجاد کنید.

  •  اگر می خواهید یک مبل یا کاناپه را به یک نقطه قابل توجه و تاثیرگذار تبدیل کنید، می توانید بر روی آن ها از کوسن هایی با طرح ها و رنگ های خاص و منحصر به فرد استفاده کرده و ظاهری متفاوت و جذاب به آن مکان ببخشید.

راهنمای انتخاب پارچه در طراحی داخلی

نتیجه:

توجه به این نکات در انتخاب پارچه ، می تواند به شما کمک کند تا به بهترین نتیجه ممکن دست پیدا کرده و مناسب ترین پارچه را برای طراحی محیط زندگی خود به کار ببرید. فراموش نکنید که پارچه ها نه تنها عناصری کاربردی بوده، بلکه از نظر ظاهری و دکوراتیو نیز در طراحی مکان تاثیرگذار هستند. پس در انتخاب پارچه علاوه بر جنس و نوع آن ها، به طرح و رنگ های به کار رفته شده در پارچه ها نیز توجه داشته باشید.