هارمونی رنگ ها در دکوراسیون داخلی را با مثلث رنگ ها بشناسید

امروزه یکی از دغدغه های افراد طراحی دکوراسیون داخلی است، بنابراین با تغییر در دکوراسیون داخلی هم می‌توان تنوع ایجاد کرد و هم بر سلامت‌ روانی و روح افراد اثر گذاشت. عناصر اصلی طراحی دکوراسیون داخلی مانند خط، رنگ، بافت و الگو، نور و مقیاس و نسبت هستند که بر اساس سه اصل اصلی تعادل، ریتم و تأکید بکار گرفته می‌شوند.

 بنابراین دکوراسیون داخلی را می‌توان ترکیبی از تفاوت‌ها دانست که وقتی این تفاوت‌ها در کنار هم قرار گیرند یک زیبایی کلی به وجود می‌آورند.

در این مقاله قصد داریم به اهمیت هارمونی در طراحی دکوراسیون داخلی بپردازیم و درباره‌ی آن توضیحاتی را ارائه دهیم.

اصول انتخاب رنگ در دکوراسیون داخلی چگونه است؟

بسیاری از افراد طراح داخلی نیستند، اما مانند یک طراح از اینکه با نور، رنگ و چیدمان سر و کار داشته باشند، لذت می برند. همچنین دوست دارند که فضایی دلچسب و رمانتیک برای خودشان بسازند.اگر افراد الگو های رنگ ها را بشناسند خیلی راحت  و بدون هزینه های گزاف می توانند دکوراسیون داخلی فضای مسکونی و اداریشان را انتخاب کنند، در ادامه در باره ی اصول انتخاب  رنگ و الگوهای رنگی توضیح می دهیم.به طور خلاصه می توان الگوهای رنگی را به سه دسته تقسیم کنیم:

الگوی درجات مختلف رنگی (tonal): تنها از یک رنگ با تنالیته های مختلف (ترکیب با خاکستری) استفاده می شود و یا استفاده از تعداد بیشتری رنگ که همه آنها با یک تن همسان استفاده شده باشند.

  1. الگو های هماهنگ (harmonious): انتخاب رنگ های مجاور روی چرخه رنگ که الگوی آرام بخش بوده و در طولانی مدت باعث خستگی و دلزدگی نمی شود. کنتراست این الگو پایین بوده و در فضاهای غیر رسمی تر مانند اتاق های خواب یا نشمین های خصوصی حتی کتابخانه دیواری استفاده می شود.
  2. الگوی مکمل ( complementary): با انتخاب رنگ های مکمل این الگو کنتراست بالای خواهد داشت، که باعث سر زندگی و شادابی فضا می شود. کنتراست بالا در این الگوها ممکن است برای تعدادی از افراد در طولانی مدت قابل تحمل نباشد. از این الگوها بیشتر در فضاهای رسمی تر استفاده می شود.
هارمونی رنگ ها در دکوراسیون داخلی
رنگ ها ابزاری فوق العاده برای ایجاد هارمونی در طراحی دکوراسیون

رنگ ها برای زیبایی بخشی به دکوراسیون داخلی و برقراری یک ارتباط کلی بین اجزاس آن هستند. در صورتی که رنگ مبلمان، رنگ سرویس خواب، رنگ سرامیک ها و دیوارها درست انتخاب شوند، در کنار هم موجب یک هارمونی و هماهنگی زیبا خواهند شد.

سلیقه برخی افراد در طراحی دکوراسیون داخلی این گونه است که فقط از یک رنگ استفاده کنند. اما اغلب افراد ترجیح می‌دهند که از سه یا چهار رنگ نزدیک به هم در طراحی دکوراسیون داخلی استفاده کنند. برای انتخاب باید به تأثیری که رنگ‌ها می‌توانند بر روی محیط بگذارند و زمینه‌های روانشناختی آن‌ها توجه شود.

در انتخاب رنگ‌های دکوراسیون داخلی در ابتدا باید رنگ و بعد، از دو یا سه حالت رنگ موردنظرتان را نیز انتخاب کنید. این حالت‌ها در واقع سایه‌های روشن یا تیره تری از همان رنگ پایه هستند.

رنگ هایی مانند قرمز، نارنجی، زرد به عنوان رنگ های گرم شناخته شده اند. رنگ های گرم دارای انرژی زیاد هستند و به فضای منزل یا محل کارتان جنب و جوش می بخشند.در عوض رنگ آبی، بنفش و سبز رنگ های سرد هستند و برای ایجاد احساس آرامش استفاده می شود.

برای ایجاد هارمونی، استفاده درست از رنگ پایه و سایه های روشن نکته بسیار مهمیست که باید به آن توجه کنید. در نتیجه استفاده از رنگ‌های گرم و سرد به طور همزمان معمولاً پیشنهاد نمی‌شود، زیرا احساسات ضد و نقیضی را در مخاطب ایجاد می‌کند.

تاثیر رنگ در طراحی داخلی فضاهای اداری چیست؟

رنگی که شما برای اتاق کار خود انتخاب می‌کنید، روی مخاطبتان اثر ویژه‌ای می‌گذارد. یکی از رنگ‌های به شدت تاثیرگذار رنگ بنفش است. این رنگ باعث شادی و نشاط دورنی می‌شود، انرژی فراوانی به وجود می‌آورد و ذهن مخاطب را نسبت به شما مثبت جلوه می‌دهد. از دیگر ویژگی‌های این رنگ با انگیزه نشان دادن شماست.

رنگ خاکستری روشن را برای افراد خلاق که نیاز به تمرکز بالا و خلق ایده های نو دارند، مناسب است.رنگ خاکستری جز دسته رنگ هایی است که سازگاری بالایی برای مکمل شدن درفضاهای اداری و حتی خانگی به عنوان رنگ اصلی استفاده نکردید نیز پیشنهاد ما این است که آن را با رنگ مورد علاقه خود در یک مکان مورد بررسی قرار دهید.

رنگ خاکستری روشن باعث می‌شود که فرد احساس خستگی نکند، اما بایستی به وسایل اتاق کار خود، و مخصوصا میز و صندلی کامپیوتر نیز توجه ویژه‌ای داشته باشید.

هارمونی رنگ ها در دکوراسیون داخلی
مکمل‌های رنگی متساوی‌الساقین برای دکوراسیون منزل

تکنیک مکمل متساوی الساقین یکی از روش های پرطرفدار برای دکوراسیون منازل است. ابتدا باید یک را به عنوان رنگ اصلی انتخاب کنید و بعد دو رنگ کناری، رنگ مکمل این رنگ اصلی را انتخاب کنید.

متضاد رنگ آبی، قرمز است اگر دو رنگ کناری رنگ قرمز را مشخص کنید به دو رنگ نارنجی و ارغوانی می‌رسید.آبی، نارنجی، ارغوانی یک مکمل متساوی الساقین هستند.

اگر شما از قوانین مربوط به چرخه رنگ را پیروی نکنید به مشکلی بر نخواهید خورد، اما از چرخه رنگ به عنوان یک دستور‌العمل ایده بگیرید. طراحان حرفه‌ای از چرخه رنگ به عنوان اساس کار خود استفاده می‌کنند اما هنگام کار با توجه به نیازها و ایده‌ها تغییراتی را در آن‌ها اعمال می‌کنند.

با روانشناسی رنگها در دکوراسیون داخلی فضای دل انگیزی را برای خودتان بسازید

 رنگ در زندگی واقعی ما وجود خارجی ندارد، تنها اثر امواج الکترومغناطیسی ثبت شده به دست مغز و چشمان ماست که باعث تعریف ساختار رنگ و نام گذاری آن‌ها شده است.

با این وجود رنگ‌ها در زندگی ما نقش پر زنگ و بعضاً بسیار موثری را ایفا می‌کنند. در واقع تمام رنگ‌ها زیبا هستند. به عنوان مثال رنگ‌های سیاه و سفید اگرچه در ظاهر رنگ‌هایی متضاد هستند، اما هرکدام در جای خود می‌توانند بهترین انتخاب باشند.