طراحی و اجرای کناف ؛ از این سقف کاذب محبوب بیش تر بدانید!

سقف، یکی از قسمت های مهم و اصلی دکوراسیون داخلی است که اگر به شکل مطلوبی اجرا شود، می تواند نقش مهمی در زیباتر شدن فضا ایفا کند. طراحی و اجرای کناف ، یکی از محبوب ترین انواع سقف کاذب می باشد که به خاطر بهره مند بودن از مزایای مختلف، نظر طراحان داخلی را به خود جلب کرده است. شما این ساختار را چقدر می شناسید؟ اگر مایل به استفاده از کناف در دکوراسیون داخلی فضای مورد نظر خود هستید، می توانید هر چه باید در رابطه با آن بدانید را در این مطلب پیدا کنید، پس همراه ما باشید.

طراحی و اجرای سقف کاذب
انواع کناف

به طور کلی، کناف سقف در قالب صفحات عرضه می شود که دو دسته ثابت و متحرک را شامل می شوند:

  • نوع ثابت: نوع ثابت کناف، دو مدل ساده و طرح دار دارد که انتخاب گزینه مناسب از میان آن ها بر اساس سبک خاصی که مد نظر شماست، صورت می گیرد. معمولا افراد برای مکان هایی که دکوراسیون مدرن دارند طرح های ساده و برای فضاهایی که دکورشان کلاسیک است، مدل های طرح دار را به کار می برند. متریال مورد استفاده برای ساخت این نوع کناف ها گچ و سیمان است.

  • نوع متحرک: نوع متحرک کناف، اغلب برای ساخت سقف ساختمان های تجاری و پارکینگ ها به کار می رود و می توان به راحتی آن را جا به جا کرده و به سقف اصلی رسید. جنس صفحه ها از گچ و پروفیل است. به خاطر وجود شرایط گوناگون، در برخی موارد به جای گچ از موادی مثل آلومینیوم و مواد معدنی بهره گرفته می شود.

طراحی و اجرای سقف کاذب

ایده های گوناگونی برای اجرای سقف ساختمان وجود دارد، مثل استفاده از گچبری و رنگ های مختلف جهت رنگ آمیزی که از گذشته تا کنون کاربرد داشته اند، ولی امروزه طرح های بسیار جذابی به عنوان کناف سقف در بخش های مختلف ساختمان های نوساز به کار می روند که فضای زیباتری به محل کار و زندگی ما می بخشند.

کناف ها در کنار مزایای بسیاری که شامل می شوند، هزینه نسبتا کمی نیز دارند و استفاده از آن ها اغلب مقرون به صرفه تمام می شود. 

برخی تصور می کنند که به کار بردن کناف در دکوراسیون داخلی باعث افزایش جرم ساختمان می شود، اما این تصور کاملا غلط است، چرا که کناف ها وزن بسیار ناچیزی دارند.

طراحی و اجرای سقف کاذب
مزایای استفاده از کناف
  • هزینه مناسب
  • قابل اجرا برای دیوار و سقف
  • وزن کم
  • نصب ساده
  • سرعت نصب زیاد
  • عایق صدا و حرارت
طراحی و اجرای سقف کاذب
اجرای کناف در بخش های مختلف منزل

همان طور که پیش تر گفته شد، کناف در اجرای دکوراسیون بخش های مختلف منزل کاربرد دارد. در ادامه، اجرای این ساختار را در هر یک از بخش های منزل بررسی خواهیم کرد.

طراحی و اجرای سقف کاذب
کناف سقف آشپزخانه

همان طور که خودتان می دانید، آشپزخانه یکی از مهم ترین بخش های خانه است و معمولا با عنوان قلب تپنده خانه شناخته می شود. این فضا از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است، چرا که خانم ها مقدار قابل توجهی از وقت خود را در آن صرف می کنند و همچنین همه اعضای خانواده در زمان صرف غذا در آن حضور می یابند. بنابراین بهتر است طراحی آشپزخانه با دقت زیادی صورت گیرد.

بسته به سبک دکوراسیون آشپزخانه می توان از کنافی با فرم متناسب استفاده نمود. اگر دکوراسیون آشپزخانه شما مدرن است، کنافی که اجرا می کنید باید فرم ساده و خط های مستقیم داشته باشد. در صوتی که سبک دکوراسیون آشپزخانه تان کلاسیک می باشد، بهتر است فرم های قوس دار و منحنی شکل با تزئینات قابل توجه را برای اجرای کناف انتخاب کنید.

می توان گفت مهم ترین قسمت آشپزخانه برای اجرای کناف، بخش بالای کانتر است. طراحی مطلوب کناف این قسمت می تواند جلوه بی نظیری به آشپزخانه منزل شما ببخشد.

نورپردازی کناف سقف آشپزخانه

نورپردازی کناف سقف آشپزخانه را می توان به صورت توکار یا با استفاده از لوستر انجام داد. معمولا در آشپزخانه های مدرن، نورپردازی به صورت توکار صورت می گیرد و برای این منظور از چراغ های ال ای دی استفاده می شود. در مقابل، در آشپزخانه هایی که سبک کلاسیک دارند، استفاده از لوسترهای کریستالی مناسب تر است، زیرا تناسب بهتری با فرم دایره ای کناف های طرح کلاسیک ایجاد می کنند و اگر در بدنه خود رنگ متالیک داشته باشند، معمولا با یراق آلات آشپزخانه و تزئینات آن نیز بهتر ست می شوند.

انتخاب رنگ مناسب برای کناف سقف نیز اهمیت زیادی دارد و باید حتما مورد توجه قرار گیرد. برای فضاهای کوچک، رنگ های روشن مناسب ترند و برای فضاهایی که مساحت بیش تری دارند، رنگ های تیره نیز قابل استفاده می باشند. بنابراین توصیه می شود در هنگام انتخاب رنگ کناف برای آشپزخانه منزل خود به مساحت و رنگ اجزای دکوراسیون توجه کنید.

طراحی و اجرای سقف کاذب
کناف سقف پذیرایی

اکثر افراد به دکوراسیون سالن پذیرایی منزل خود اهمیت زیادی می دهند، زیرا معمولا مهمان ها در این فضا حضور پیدا می کنند. بنابراین شاید منطقی باشد برای طراحی سقف چنین فضایی از یک طرح متفاوت و چشمگیر استفاده گردد تا جذابیت و جلوه بیش تری به دکوراسیون داخلی آن بخشیده شود. به هر حال، چیزی که مهم است، انتخاب فرم و طرح کناف با توجه به سبک دکوراسیون این فضاست.

درست همان طور که در رابطه با کناف سقف آشپزخانه ذکر شد، در سالن پذیرایی نیز اگر دکوراسیون به شکل کلاسیک باشد، استفاده از فرم های گرد و منحنی برای اجرای کناف پیشنهاد می شود. در مقابل، اگر سالن پذیرایی به صورت مدرن طراحی و چیدمان شده باشد، بهتر است فرم کناف، گوشه دار و دارای خطوط صاف و طراحی ساده باشد.

طراحی و اجرای سقف کاذب
کناف سقف اتاق خواب

دکوراسیون اتاق خواب ها از آن جا که هر کدام، میزبان یک یا نهایتا دو نفر از اعضای خانواده هستند، معمولا به صورت اختصاصی و بر اساس روحیه فرد اجرا می شود. بنابراین، نمی توان برای طراحی و اجرای کناف همه اتاق خواب ها یک نسخه پیچید، اما به طور کلی چندان مناسب نیست فرم کناف اتاق خواب به صورت سنگین با تزئینات زیاد در نظر گرفته شود، زیرا اتاق خواب، فضای استراحت و آرامش ماست.

برای این که طرح کناف اتاق خواب شما با دکوراسیون داخلی آن متناسب باشد و در عین حال، زیاد فضای اتاقتان را شلوغ نکند، بهتر است تنها یک فرم را به صورت پیوسته اجرا نمایید. اگر سبک دکوراسیون اتاقتان مدرن است، یک فرم مکعبی بزرگ بالای محل قرارگیری تخت خواب فوق العاده خواهد بود. اگر با یک اتاق خواب کلاسیک رو به رو هستید، می توانید همین فرم را به شکل منحنی اما بدون دیتیل های سنگین اجرا کنید.

اگر سادگی کلی را اصل قرار دهید، به طور کلی می توانید از هر طرحی طبق سلیقه خود استفاده نمایید. در رابطه با نورپردازی نیز پیشنهاد ما این است که تا حد امکان، چراغ های ال ای دی توکار را به کار ببرید، چرا که می توانید در زمان خواب هم از این چراغ ها، به عنوان چراغ خواب بهره مند شوید. لوستر یا حباب را نیز می توانید در مرکز سقف اتاق قرار دهید.

آیا می توان از کناف برای دکور دیوار نیز استفاده کرد؟

بله، کناف برای اجرای دکور دیوار نیز کاربرد دارد. در واقع، اجرای دکور دیوار با کناف، از جذاب ترین و محبوب ترین خدماتی است که امروزه ارائه می شود. تنوع طرح های کناف برای دکور دیوار نیز به اندازه کناف سقف بسیار است. در مطالب بعدی، این مقوله از اجرای کناف را به صورت تخصصی تر و مفصل تر برای شما باز خواهیم کرد.

در ادامه می توانید تصاویری از اجرای کناف سقف در بخش های مختلف منزل مشاهده کنید.

طراحی و اجرای سقف کاذب

طراحی و اجرای سقف کاذب

طراحی و اجرای سقف کاذب

طراحی و اجرای سقف کاذب

طراحی و اجرای سقف کاذب

طراحی و اجرای سقف کاذب

طراحی و اجرای سقف کاذب

طراحی و اجرای سقف کاذب

طراحی و اجرای سقف کاذب

طراحی و اجرای سقف کاذب

طراحی و اجرای سقف کاذب

طراحی و اجرای سقف کاذب

طراحی و اجرای سقف کاذب