اصول انتخاب آبنما برای دکوراسیون داخلی و محوطه باز

آب برای انسان ها نشانه ای از آرامش طبیعت است. عنصر آب در طول تاریخ نقش مهمی در معماری جهان و ایران داشته است. آبنماها باعث خلق فضاهای زیبا و دلپذیر می شوند. در معماری سنتی ایران نیز حوض به عنوان یک آبنمای قدیمی همیشه حضور داشته است. اکنون که در عصر مدرن زندگی می کنیم نیز آبنما در فرم های جدید به فضای داخلی و خارجی منازل راه پیدا کرده است. بسیاری از افراد برای داشتن یک آبنمای زیبا در منزل خود تمایل نشان می دهند. با این حال، انتخاب آبنما مناسب به نکات مختلفی بستگی دارد. آشنایی با محل، سبک، مصالح، اندازه، ایمنی و نگهداری آبنما می تواند در انتخاب بهترین گزینه به شما کمک کند. برای آشنایی با اصول و نحوه انتخاب آبنما با این مطلب و وندا سازه همراه باشید.

اصول و نحوه انتخاب آبنما برای دکوراسیون داخلی و محوطه باز
تاریخچه آبنما

تاریخچه ای که در مورد آبنماها وجود دارد، به 4000 سال پیش از میلاد مسیح باز می‌گردد. در ایران نیز می توان با بررسی بناهای قدیمی به این امر پی برد که از آبنما در دکوراسیون باغ‌ها و خانه ها استفاده می‌شده است. استفاده از اولین آبنماهای غربی به یونان برمی‌گردد. در ابتدا، آبنما نقش منبع آب را ایفا می کرد، اما به مرور در کنار این عملکرد، جنبه دکوراتیو نیز پیدا کرد. معروف ترین آبنماهای باستانی، آبنماهای عصر رنسانس هستند که اکثرا فرم تندیس وارانه داشته اند.

آبنماهای دکوری در گذشته به عنوان مرکز دکوراسیون داخلی خانه های اشرافی و کاخ‌های سلطنتی محسوب می‌شدند. مسلما طراحی و ساخت این آبنماها به مهارت های مهندسی خاص نیاز داشت. با گذشت زمان، پای آبنماها به دکوراسیون خانه عموم مردم نیز باز شد. نقش آبنما در این فضاها ایجاد ارتباط بین طبیعت و محیط داخل بود. امروزه با طراحی انواع آبنما با تنوع شکل و اندازه، مشکل کم بودن فضا کنار زده شده و هر کسی می تواند آبنمای مورد علاقه خود را انتخاب نموده و از حضور آب در محیط زندگی خود لذت ببرد.

اگر بخواهیم تعریف مختصری از آبنما ارائه دهیم، می توانی بگوییم که آبنما سازه‌ای است که در محیط فضاهای مختلف با کاربری های متفاوت اجرا می‌شود و نحوه حرکت آب را تعریف می کند. فرم آبنما، آب را به شکل نمایشی به حرکت در می آورد و باعث ایجاد صدای دلنشین می شود.

اصول و نحوه انتخاب آبنما برای دکوراسیون داخلی و محوطه باز
آبنما: انواع طبیعی و پیش ساخته

آبنماهایی که در طراحی و اجرای آن ها از سنگ های طبیعی و گیاهان استفاده می شود، آبنماهای طبیعی نام دارند. با استفاده از این انتخاب آبنما ها می توان یک طبیعت مینیاتوری در منزل خود داشت. این گونه آبنماها برای کسانی که فرم طبیعی چشمه ها را بیش تر دوست دارند، مناسب تر هستند.

نوعی دیگری از آبنماها وجود دارد که در ساخت آن ها از فرم های طبیعی الهام گرفته می شود، ولی نهایتا شکل آبنما مدرن خواهد بود. چنین آبنماهایی معمولا فرم های ساخته دست انسان را به نمایش می گذارند و با نام آبنمای مدرن نیز شناخته می شوند.

اصول و نحوه انتخاب آبنما برای دکوراسیون داخلی و محوطه باز
مزیت آبنماهای جدید
  • به فضای زیادی نیاز ندارند و در خانه های کوچک نیز قابل اجرا هستند
  • برای نصب آن ها نیازی به تغییر دکوراسیون خانه نیست
  • بسیاری از آن ها قابلیت حمل در صورت اسباب کشی را دارند
  • می توانند در کنار گلدان ها و فضای سبز به کار بروند
  • قیمت آن ها به نسبت انواع دیگر کم تر است
  • آب را با استفاده از پمپ به صورت چرخه ای به حرکت در می آورند که سبب صرفه جویی می شود.
اصول و نحوه انتخاب آبنما برای دکوراسیون داخلی و محوطه باز
اصول انتخاب آبنما

انتخاب آبنما شامل اصولی می شود که باید به همه آن ها توجه کرد. این اصول عبارتند از:

محل آبنما

محلی که آبنما قرار است در آن قرار بگیرد در انتخاب آبنما اهمیت زیادی دارد. معمولا بهترین جا برای قرار دادن یک آبنما محلی است که زیباترین منظره را به فضا بدهد. فضای کنار تخته سنگ ها، کنار درختان، مجاورت باغچه ها و کنار درب ورودی از جمله محل های مناسب برای قرار دادن آبنما هستند. باید در زمان نصب آبنما از موجود بودن لوله کشی و در صورت نیاز به نورپردازی و فواره از حضور برق نیز اطمینان حاصل کرد.

اصول و نحوه انتخاب آبنما برای دکوراسیون داخلی و محوطه باز
سبک آبنما

امروزه سبک آبنماهایی که عرضه می شوند، بسیار متنوع است. آبنماها در انواع کلاسیک و مدرن قابل تهیه باشد. انتخاب سبک آبنما به سبک حاکم بر طراحی محلی که قرار است آبنما در آن قرار بگیرد، بستگی دارد. البته سلیقه شخصی شما نیز در این امر دخیل است. در صورتی که طراحی فضای منزل یا حیاط خود را به صورت کلاسیک انجام داده اید، آبنماهای کلاسیک را انتخاب کنید. در غیر این صورت و برای فضاهایی با سبک مدرن، آبنماهای ساده و مینیمال پیشنهاد می شوند.

اصول و نحوه انتخاب آبنما برای دکوراسیون داخلی و محوطه باز
مصالح آبنما

نوع متریالی های مورد استفاده در ساخت آبنما نیز در انتخاب شما موثر است. انواع مختلفی از متریال ها وجود دارند که در آبنماهای امروزی به کار می روند. سنگ، بتن، سرامیک و شیشه از جمله این متریال ها هستند. هر متریالی دارای مقاومت خاصی است که می تواند روی انتخاب شما تاثیر بگذارد. توجه به نوع متریال های به کار رفته در طراحی فضای اطراف آبنما می تواند راهنمای خوبی برای انتخاب متریال آبنما باشد.

اصول و نحوه انتخاب آبنما برای دکوراسیون داخلی و محوطه بازاندازه آبنما

آبنماهای امروزی از نظر اندازه نیز تنوع بی نظیری دارند و این تنوع به هر کسی کمک می کند مطابق با فضایی که در اختیار دارد، آبنمای مناسب خود را انتخاب کند. نمونه های عمودی و دیواری آبنما از این جهت که فضای کم تری می گیرند، گزینه های بهتری برای فضاهای کوچک می باشند. آبنماهای بزرگ تر که در طراحی آن ها از تخته سنگ، گیاهان طبیعی یا مصنوعی و برکه استفاده می شود برای فضاهای بزرگ تر پیشنهاد می شوند.

اصول و نحوه انتخاب آبنما برای دکوراسیون داخلی و محوطه باز
ایمنی آبنما

توجه به ایمنی آبنما نیز در خرید شما اهمیت دارد. در خرید آبنما باید به ایمنی آن توجه داشت، زیرا ممکن است برخی از آبنماها برای کودکان و حیوانات خانگی خطر غرق شدگی، برق گرفتگی و لیز خوردن را ایجاد کنند.

اصول و نحوه انتخاب آبنما برای دکوراسیون داخلی و محوطه باز
نگه‌داری آبنما

نحوه رسیدگی به آبنما و نگهداری از آن نیز امر مهمی است که در انتخاب شما تاثیرگذار است. انواع بتنی آبنما به نگهداری کم تری نیاز دارند. آبنماهای فلزی از این لحاظ به مراقبت بیش تری نیاز دارند. این آبنماها در هوای سرد و خصوصا فصل زمستان باید خشک نگه داشته شوند و آب لوله های آن ها باید تخلیه گردد.

اصول و نحوه انتخاب آبنما برای دکوراسیون داخلی و محوطه باز
مدل های مختلف آبنما

امروزه تنوع بی نظیری در میان آبنماها به چشم می خورد که دست مشتری را برای انتخاب باز می گذارد. مدل های مختلف آبنما عبارتند از:

آبنماهای صخره ای

از جمله زیباترین آبنماها که معمولا در فضای حیاط و پاسیو کاربرد دارند، می توان به انواع صخره ای اشاره کرد. این آبنماها به خاطر ابعاد و اندازه خود برای محیط های کوچک توصیه نمی شوند و تنها در فضاهای بزرگ زیبا هستند.

آبنماهای دیواری

آبنماهای دیواری که با نام آبنمای عمودی نیز شناخته می شوند، انواع از آبنما هستند که به شکل صفحات عمودی و معمولا تخت طراحی می شوند. این آبنماها در مقایسه با مدل های دیگر فضای بسیار کمی می گرند و به این خاطر در اکثر فضاها، چه کوچک و چه بزرگ قابل اجرا هستند.

آبنماهای واتر وال

آبنماهای واتر وال هان طور که از نام آن ها پیداست، انواعی از آبنما هستند که روی سطح دیوار اجرا می شوند. این آبنماها شامل یک دیوار سنگی یا بتنی می باشند که آب از بالا روی سطح آن ها جریان پیدا می کند و به پایین می ریزد.

آبنماهای آبشاری

این آبنماها برای ترکیب با استخر مناسب هستند و جلوه خوبی به آن می دهند. همچنین می توان از آن ها در کنار فضای سبز در حیاط استفاده کرد.

آبنماهای ترکیبی

نوع دیگری از آبنماها هستند که به خوبی با هر سبکی که در دکوراسیون داخلی یا محوطه سازی به کار رفته باشد، هماهنگی پیدا می کنند.

اصول و نحوه انتخاب آبنما برای دکوراسیون داخلی و محوطه باز

اصول و نحوه انتخاب آبنما برای دکوراسیون داخلی و محوطه باز

اصول و نحوه انتخاب آبنما برای دکوراسیون داخلی و محوطه باز

اصول و نحوه انتخاب آبنما برای دکوراسیون داخلی و محوطه باز